Ukategorisert

Lakenskrekk kan kureres!

Faktisk så kan lakenskrekk kureres. Det er en grunn til at du eller noen du kjenner har fått den (u)vanen en gang. Hva er det som skjer etter klokken 21 på kvelden som er så viktig å få med seg at det er verdt å gå glipp av viktig og nødvendig søvn?

5 fakta om søvn du kanskje ikke var klar over

Her kommer det 5 viktige fakta om grunnen til at det er viktig å sove minst 7 timer hver natt for voksne og mer for barn.

  1. Natten er da kroppen gjenoppbygger kroppens vev som har blitt ødelagt gjennom dagen. Søvnen gir kroppen mulighet til å produsere viktige hormoner som medvirker til gjenoppbygging av hjernen og kroppen.
  2. Kroppen reduserer kroppstemperaturen og energinivået settes ned. Cellene får en velfortjent pusterom til å utbedre skadene før vi starter på igjen.
  3. Nok søvn styrker immunforsvaret. Produksjonen av proteinet Interleukin-6 påvirkes ved for lite søvn. Dette proteinet bekjemper infeksjoner i kroppen og har også en viktig celledrepende funksjon i forbindelse med kreft.
  4. Vi lager opplysninger i hukommelsen. Søvn er derfor viktig for oppbygging av hjernen. Uten tilstrekkelig søvn blir ikke opplysningene lagret og vi vil derfor ha større problemer med å huske det vi har opplevd tidligere. Lite søvn gir dårligere innlæring av nye ting.
  5. Søvn hjelper hjernen å kvitte seg med lageret av adenosin som er et giftstoff som påvirker oss til å få et søvnbehov. Ved nok søvn vil dette lageret tømmes hver natt og du vil oppleve å være mer opplagt hele dagen.

Så nå når du vet dette vil du legge merke til om det endrer vanen din om når du legger deg og når du står opp?

Digital skjerm til nytte eller skade?

Det er også en annen viktig ting som gjør at vi får mindre søvn uten at vi egentlig er klar over det. Har du lagt merke til at du ved å bruke smart-telefonen, nettbrettet eller laptopen kan holde deg våken langt utover kvelden? Hadde du lest en bok i stedet ville du mest sannsynlig lagt deg mye tidligere.

Det er en logisk forklaring på dette.

I de digitale skjermene er det et blått lys som du kanskje har hørt om. Det dette blå lyset gjør er å «lure» hjernen vår til å tro at det er dag. Siden vi fra naturens side er skapt for å bli trøtte når det blir mørkt trenger vi et opphold fra dette blå lyset for at kroppen skal starte produksjonen av melatonin som er vårt søvnhormon. Dette hormonet hjelper kroppen til å bli døsig slik at vi til slutt sovner.

Det som skjer når du bruker digital skjerm på kvelden er at du forskyver din egen døgnrytme. Så selv om du sovner når du legger fra deg skjerm vil ikke nivået av melatonin være høyt nok til at du kommer i de riktige søvnfasene til rett tid. Det som skjer da er at du mest sannsynlig forkorter REM søvnen (drømmesøvnen) som du har i timene før du våkner.

Kanskje har du opplevd å bli avbrutt midt i en drøm når vekkerklokken ringer? Det er fordi du da er fortsatt i den delen av søvnen som hjelper deg med å lagre dagens hendelser. Det har blitt funnet ut at det er mangel på REM søvn som gjør at vi blir gretne og trøtte dagen etter.

Så hva kan du gjøre?

Så tenk gjennom dine vaner rundt bruk av digital skjerm. Kanskje du skal ta opp en bok på kvelden i stedet? Eller hva med å prate med den du bor sammen med? Eller om du bor alene, ring en venn.

Det heter sosiale medier – men hvor sosiale er vi egentlig når det til slutt går utover humøret og hukommelsen?

Ta vare på deg og bruk skjermen med varsomhet!

Klem fra

Torbjørg

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *