Ukategorisert

Det er enkelt å endre en vane!

Når jeg sier at en vane er enkel å endre, mener jeg ikke at det er lett. Å velge en ny vane du vil ha i stedet er enkelt, men å gjennomføre den lenge nok til at det blir en varig vane er ikke alltid like lett.

Så hva er egentlig en vane og hvordan får vi den? En vane er en gjentatt handling som vi har gjort flere ganger inntil det har blitt en automatisk respons. Det gjør at vi uten å tenke gjør den samme handlingen gang på gang.

Alle har vi både gode og dårlige vaner. Noen vaner er gode å ha – slik som å pusse tenner hver morgen og kveld, vaske hender etter du har vært på do og å dusje jevnlig for å ha god hygiene.

De dårlige vanene er de som gjør at vi velger uhensiktsmessig i ulike situasjoner. Når vi også identifiserer oss med våre dårlige vaner har vi en jobb å gjøre. Du tenker kanskje ikke over det, men hvor ofte sier du: «Det er bare sånn jeg er» etter at du har gjort en handling som har gitt et uønsket resultat.

Heldigvis er det mulig å gjøre noe med!

Alle er vi født helt uten vaner, både de gode og de dårlige. Det betyr at alle vanene våre har vi lært på et eller annet tidspunkt i livet. Det er mulig vi har fått de uten helt å merke når. Det gir oss muligheten til å lære nye gode vaner som vi kan erstatte de dårlige vanene med.

Så hva skal til for å gjøre dette. Først vil jeg komme med et sitat. Mulig du har hørt det før:

«Galskap: å gjøre det samme om og om igjen, -for så å forvente ulike resultater.» – Albert Einstein

Det betyr at vi må gjøre en endring for å kunne forvente ønsket resultat. Tidligere har jeg hørt at det tar 21-30 dager for å endre en vane. Forskning viser at det ikke kan settes et eksakt tall på dette,  men i snitt tar det ca 66 dager å endre en vane.

Min 10 ukers utfordring vil derfor være ideell til å kunne endre en vane. Følger du denne vil du i løpet av 70 dager kunne endre vaner i forhold til kosthold og trening. Du kan klikke deg inn på Facebook og melde deg inn i gruppen min «Din Helse 10 ukers utfordringen» og bli med.

Så hva gjør du for å starte å gjøre en endring?

Først må du bli bevisst hva du gjør nå. Det er da enklere å finne ut hva det er som skjer hver gang du velger noe annet enn det du egentlig vil. Deretter vil det være lurt å finne noen som har den vanen du ønsker i stedet og se hva det er de gjør.

Ved å sammenligne din egen dårlige vane med den andres gode vane vil du kunne finne bare noen få ting som er ulikt som også da vil gi et annet resultat.

Når du har identifisert forskjellen gjenstår jobben med å implementere denne endringen i din vane. Gjør du det riktig vil du ende opp med en god vane som er tilpasset deg og ditt liv.

Dette er også noe en coach kan hjelpe deg med. Dette gjør vi ved å kartlegge din vane, eller strategi som vi kaller det, og hjelper deg å identifisere hvilket steg i strategien som gjør at den ikke fungerer. Sammen kan vi deretter skape en ny strategi, enten ved å kopiere fra en annen god strategi du selv har på et annet område eller ved å designe den slik du vil ha den.

 

Skap deg en ny god vane! Nøl ikke med å ta kontakt om dersom det kjennes umulig å gjøre det på egenhånd.

Klem fra

Torbjørg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *